×
اطلاعات شما


اطلاعات سوژه / افراد

×

×

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

سلحشور به روایت جلیلی، قاسمی و پناهیان

اگر جریان روشنفکری نمونه‌‌ای همانند سلحشور دارد، معرفی کند

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: در صد سال گذشته چه کسی توانسته است به اندازه فرج‌الله سلحشور برای هنر ایرانی مخاطب جهانی جذب کند.‏‏

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به مظلومیت و بایکوت مرحوم فرج‌الله سلحشور هنرمند متعهد کشورمان توسط جریان‌های شبه‌روشنفکری گفت: بایکوت شدن فرج‌الله سلحشور از سوی جریان شبه روشنفکری یک عکس‌العمل طبیعی بود.

وی مهمترین عامل بایکوت شدن سلحشور را استقلال فرهنگی این هنرمند انقلابی کشورمان دانست و تصریح کرد: کسی که بخواهد در فضای هنری ایران حرف نو، غیر کلیشه‌ای و طرح نویی را در سینما مطرح کند توسط آن‌هایی که طرفدار تقلید، کلیشه و نورم‌های وارداتی موجود هستند حرف نو و شخصیت نو را نمی‌پذیرند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عماربا انتقاد از برخورد جریان روشنفکری با فرج‌الله سلحشور اظهار کرد: آن‌ها استقلال فرهنگی را به رسمیت نمی‌شناسند و این عکس‌العملشان یک عکس‌العمل طبیعی است و باید به آن‌ها حق داد که نتوانند شخصی مانند سلحشور را تحمل کنند.

جلیلی اظهار کرد: سلحشور مرعوب و منفعل نمی‌شد. خیلی‌ها بوند که در مقابل فضاسازی‌های روشنفکری خیلی زود دست‌ها را بالا برند و تسلیم شدند و سهم خودشان را از فضای رسانه‌ای ‌گرفتند. سلحشور پای حرفش ایستاد و موفق شد. او هم در به جا گذاشتن آثار ماندگار هنری و سینمایی و هم در زمینه به دست آوردن مخاطب فراگیر در داخل و فضای جهانی پیروز و موفق شد.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار آثار سلحشور را از نظر جذب مخاطب جهانی بی نظیرترین آثار سینمایی ایران در صد سال گذشته دانست و بیان کرد: در صد سال گذشته چه کسی توانسته است به اندازه فرج‌الله سلحشور برای هنر ایرانی مخاطب جهانی جذب کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: اگر جریان روشنفکری نمونه‌‌ی همانند این آثار در جذب مخاطب جهانی دارد، بیاورد.

جلیلی با اشاره به کینه‌توزی‌های اعمال شده بر علیه این سینماگر دینی گفت: کسی که آثارش از آسیای جنوب شرقی تا شمال آفریقا تا خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین مخاطب داشته است و سبک آثارش هم سبکی مستقل بوده است، باید هم مورد کینه‌توزی کسانی باشد که معتقدند هنر ایرانی حق ندارد سبک خاص خودش را داشته باشد و باید صد درصد مقلد نورم‌های غربی و روشنفکری باشد.

سردار قاسمی: داعش داخلی در هنر برای یک انتقاد سلحشور از سینما به او هجمه کرد

سردار سعید قاسمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر کارگردان متعهد و انقلابی سینمای ایران، مرحوم فرج‌الله سلحشور با اشاره به حس شدن جای خالی این هنرمند در عرصه هنر، عنوان کرد: در عرصه هنر ریزش های داریم و شاهد هنرمندانی هستیم که فقط هالیود آمال و آرزوی آنها است و در جبهه مقابل هم به تعداد انگشتان دست، هنرمندان قرآنی و سلحشورانی که در این مسیر سلحشوری کنند، داریم. از این وضعیت نا امید نیستیم و مطمئن هستیم که این پرچم زمین نمی‌ماند.

این کارشناس فرهنگی در همین زمینه تاکید کرد: نگران نیستیم که چرا صف یزیدیان این همه سینماگر دارد و هالیود، پول زیادی هزینه می‌کند؛ چرا که به یاد داریم که در طول تاریخ جمعیت کم به اذن خداوند بر جمعیت زیاد پیروز شده است.

وی در ادامه با بیان این که در مسیر سلحشورها، چهره‌های جوانی می‌آیند که مسیر سناریوی قرآنی را ادامه می دهند، اظهار داشت: سناریوی قرآنی مثل قرآن در طول تاریخ زنده است. عده‌ای سلحشور را مسخره می‌کردند و می‌گفتند که دفاع مقدس تمام شد و داستان یوسف و اصحاب کهف برای ۱۴۰۰ سال پیش بود و در حال حاضر جواب نمی‌دهد ولی شاهد بودیم که این سریال‌ها جهانی و عالمگیر می‌شود چرا که قرآن عالمگیر است.

قاسمی با اشاره به این که سلحشور، فرزند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب و پرچم‌دار هنر قرآنی است، تصریح کرد: بعد از حضور امام خمینی(ره) در ایران، انقلاب اسلامی هنر را به هنر هالیودی و قرآ نی تقسیم کرد و تفکر سلحشور در هنر، تفکر حضرت امام خمینی(ره) است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه تاکید کرد: پرچم سلحشور، پرچم انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب و هنر قرآنی است و به این خاطر که قرآن از بین نمی رود، پرچم سلحشور هم همیشه بالا خواهد بود.

وی با یادآوری هجمه سنگین عده‌ای از سینماگران علیه مرحوم سلحشور، عنوان داشت: تحلیل مرحوم سلحشور این بود که تفکر مافیای صدا و سیما، پرورش فاحشه در سینما  و باز کردن میدان برای آنها است. به دنبال این تحلیل، جامعه هالیودی داخلی و داعش داخلی در هنر، علیه او شوریدند و عده‌ای گفتند که منظور تو این است که همه ما فلان‌کاره هستیم. این موضوع در حالی است که وقتی از مردم سوال می‌کنیم، حاضر نیستند که فرزندانشان وارد دنیای بازیگری شوند.

قاسمی در پایان با اشاره به استقبال مخاطب از سینمای دینی، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به مخاطب احترام بگذاریم، باید پرچم سلحشور را که سینما و فیلم قرآنی و تربیت هنرپیشه هایی در این مسیر است،  دنبال کنیم. نباید بعد از گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلم ساز متعهد و ارزشی برای رسیدن به سینمای دینی دچار زحمت و مشکل شود.

پناهیان: مرحوم سلحشور آرزوی امام را برآورده کرد

حجت‌الاسلام پناهیان در مراسم ختم فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون گفت: باید به این موضوع توجه داشت که اگر کسی برای ما حرفی می‌زند درمورد خاستگاه سخن او تحقیق کنیم، باید بدانیم که گوینده حرف در چه‌فضایی تنفس کرده و چه‌نوع گرایشی دارد.

وی افزود: مرحوم سلحشور به این موضوع دقت داشت و همواره تأکید می‌کرد که نباید از خودش حرف بزند و باید از خدا حرف بزند. او می‌گفت “وقتی خدا و زیبایی‌های او است چرا از خودمان حرف بزنیم؟” امیدوارم که همین جمله سلحشور فتح بابی باشد تا به این برسیم که به گوینده سخن توجه کنیم. البته این موضوع تنها برای سخنرانی نیست بلکه در مورد فیلم، سریال و نویسنده کتاب هم صادق است.

پناهیان در ادامه افزود: همان‌طور که هر داروی دست‌سازی را برای درد و درمان خود به کار نمی‌بریم در حوزه اندیشه هم باید به این نکته توجه داشت که محصولات هنری که معنای پیچیده‌ای را منتقل می‌کنند ازکدام خاستگاه اندیشه‌ای آمده و سازنده‌اش چه گرایشی دارد. البته که هنرمند سخنش را خالی از حکمت قرار نمی‌دهد چون اگر چنین بود قابل درک نمی‌شد. هیچ محصول هنری خالی از سخن حق نیست ولی هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که اثر هنری‌اش ممکن است خالی از سموم باشد. مرحوم سلحشور برای اینکه کمترین خطا در کارش باشد به قرآن پناه می‌برد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های مرحوم سلحشور گفت: علاوه بر اینکه مرحوم سلحشور از خاستگاه مذهبی شروع کرد و در آثارش مذهبی باقی ماند او به جایی رسید که مذهبی‌تر شد و هنر خود را قرآنی‌تر کرد. نمی‌خواهم بگویم که کارهای ابتدایی او قرآنی نبود ولی در سالهای اخیر انس او با قرآن بیشتر شده بود.
پناهیان در بخش دیگری از سخنانش با ابراز اینکه مرحوم سلحشور نمی‌خواست در قطعه هنرمندان دفن شود، گفت: چه‌کسی باور می‌کند که اهل زیبایی و باشی ولی زیبایی قرآن را درک نکنی؟ شما باور می‌کنید که کسی اهل سینما باشد ولی اهل قرآن نباشد؟ باید بگویم که سینما سلحشور را اهل قرآن کرده بود. سینما بر او تأثیر شگرف گذاشت و اگر این حرف را جدی بگیریم باید از سینماگران انتظار داشت که بیشتر اهل قرآن باشند و این انتظاری بود که او از سینمای ایران داشت.

وی خاطرنشان کرد: سلحشور به جایی رسیده بود که هنرش باعث شده بود در آیات قرآن بیشتر دقت کند، مثلاً من سر صحنه سریال حضرت یوسف(ع) رفتم و دیدم که او برای قرار گرفتن زاویه دوربین چگونه در آیات قرآن تحقیق می‌کند.
پناهیان افزود: من نمی‌گویم که قرآن فیلمنامه است ولی تمام اتفاقاتی که هنرمند در سینما با آن سروکار دارد از نوشتن سناریو، تدوین و حتی موسیقی فیلم در تناسب‌های قرآن دیده می‌شود، برای همین است که قرآن برای اهل سینما جذابیت بیشتری خواهد داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: سلحشور یکی از آرزوهای بلند امام خمینی(ره) که در وصیت‌نامه‌اش اشاره کرده بود که آرزوی شهدای ما هم است و فلسفه انقلاب ما هم است برآورده کرد و در این زمینه پیشتاز بود، آن آرزو این است که مخاطب آثارش را جهان اسلام و دیگرانی خارج از جهان اسلام قرار داد. در سفری که به لبنان داشتم شاهد خاطرات خوش پخش سریال حضرت یوسف بودم، این انتظاری است که از انقلاب اسلامی وجود دارد، انتظاری که از صدا و سیمای انقلاب وجود دارد.

پناهیان در آخر گفت: نباید فیلمی در سینمای ایران ساخته شود که مخاطبی در جهان اسلام نداشته باشد، حتماً در تولید یک اثر باید به این بیندیشیم که آثار ما چقدر در منطقه مخاطب پیدا می‌کند.
«فرج‌الله سلحشور» روز ۸ اسفندماه پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان ریه در سن ۶۳سالگی دار فانی را وداع گفت.

نظرات

معرفی سوژه
همکاری با ما
ثبت نام در دوره